luni, 25 mai 2015

Lucrare de control

          Test de evaluare la clasa a VI-a 

Acesta a cuprins exerciții de evaluare a noțiunilor de fonetică și vocabular.

Lucrarea de control s-a desfășurat pe două rânduri, subiectele fiind pe aceeași structură.



Rândul I

Test de evaluare
Clasa a VI-a

1. Despărţiţi în silabe următoarele cuvinte: (10 x 0,10 = 1 pct.)
            cântec, scund, sandviş, odaia, licee, ticsit, lingvist, puncție, jertfă, ambiguul.

2. Se dă textul:
           „Moș Timofte cotrobăi multă vreme în scrin până găsi obiectul pe care-l căuta. Era o lulea, cea mai veche din colecția lui, răspândită prin toată odaia. O primise în dar, cu vreo treizeci de ani în urmă, de la unul din directorii liceului, un vestit culegător de poezii populare. Era o pipă frumoasă, zveltă, îndoită cu eleganță, pe care profesorul o găsise într-un burg german, renumit pentru instituțiile și tradițiile folclorice; i-o adusese lui moș Timofte, pe atunci nu prea moș, ca un fel de mulțumire pentru zelul său. (…) Profesorii (…), în timp ce treceau prin fața portarului, se gândeau sau chiar își aminteau agitația și nerăbdarea elevilor în aceste zile…și îl lăsau pe moș Timofte în obiceiurile lui de demult.
                                                                                                           (Constantin Chiriță, Cireșarii)
          a) Rescrie din text: (6 x 0,20 = 1,2 pct.)
v  Două cuvinte care să conțină diftongi;
v  Două cuvinte care să conțină triftongi;
v  Două cuvinte care să conțină vocale în hiat.
          b) Dați sinonime contextuale pentru următorii termeni: (a) cotrobăi, vreme, lulea, zveltă, tradițiile.   (5 x 0,20 = 1 pct.)
          c) Dați antonime pentru următorii termeni: veche, îndoită, vestit, agitația.
(4 x 0,20 = 0,80 pct.)

3. Stabiliţi numărul de litere, de sunete şi de silabe din următoarele cuvinte:        
 (5 x 0,30 = 1,5 pct.)
            ghiozdan, prichindel, frigea, german, geamgiu.

4.  Alcătuiţi familia lexicală a cuvântului gând (minim patru termeni): (0,50 pct.)
           
5. Stabiliţi modul de formare a cuvintelor subliniate din enunţurile de mai jos:
(3 x 0,50 = 1,50 pct.)
a) Ochii copilaşului s-au umplut de lacrimi.
            b) Am cumpărat o sticlă de untdelemn.
            c) Curajosul a plecat în luptă.

6. Alcătuiți enunțuri prin care să demonstrați omonimia următorilor termeni:
            ochi, păr, sare. (3 x 0,50 = 1,50 pct.)



Rândul II

Test de evaluare
Clasa a VI-a

1. Despărţiţi în silabe următoarele cuvinte: (10 x 0,10 = 1 pct.)
            fereastră, bibliotecă, constructor, scaun, vestit, sublinia, vârstnic, pompier, alcool, agreează.    

2. Se dă textul:
            „Mulțumirea se datora zelului cu care paznicul cotrobăise podurile clădirii în căutare de hârțoage vechi. Moșul păstra luleaua (…). Dar numai ce-l auzise pe Tic rostindu-și rugămintea și se simți cuprins de o bucurie cum rar mai trăise. Nu prea era bine ce se întâmpla. Prichindelul cel cârn, cu părul veșnic ciufulit, mereu cu sacul doldora de pozne și năzbâtii îl cam frigea la inimă (…). Profesorii (…), în timp ce treceau prin fața portarului, se gândeau sau chiar își aminteau agitația și nerăbdarea elevilor în acele zile…și îl lăsau pe moș Timofte în obiceiurile lui de demult.”
(Constantin Chiriță, Cireșarii)
a) Rescrie din text: (6 x 0,20 = 1,20 pct.)
v  Două cuvinte care să conțină diftongi;
v  Două cuvinte care să conțină triftongi;
v  Două cuvinte care să conțină vocale în hiat.
b) Dați sinonime contextuale pentru următorii termeni: pozne, prichindelul, demult, doldora, inimă. (5 x 0,20 = 1 pct.)
c) Dați antonime pentru următorii termeni: bucurie, moș, veșnic, (a-și) aminti.
(4 x 0,20 = 0, 80 pct.)

3. Stabiliţi numărul literelor, sunetelor şi al silabelor din următoarele cuvinte:         
(5 x 0,30 = 1,50 pct.)
            gherghină, veche, ciufulit, geograf, chef.

4.  Alcătuiţi câmpul lexico-semantic al cuvântului familie (minim patru termeni): (0,50 pct.)

5. Stabiliţi modul de formare al cuvintelor subliniate din enunţurile de mai jos:
(3 x 0,50 = 1,50 pct.)
a) Am ajutat o bătrânică.
            b) A primit optsprezece trandafiri.
            c) Seara se lasă peste deal.

6. Alcătuiți enunțuri prin care să demonstrați omonimia următorilor termeni:
            broască, toc, cer. (3 x 0,50 = 1,50 pct.)  



          Elevii au primit și un material teoretic pe care să îl studieze cu atenție, spre a se putea (auto)corecta și pentru a verifica înțelegerea noțiunilor discutate. 
                Materialul se bazează exact pe elementele evaluate. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu